Annonse

Tordner mot Norwegian: – Rett og slett stjeling

Reagerer kraftig på at finansdirektøren fikk 4,5 millioner i bonus samtidig som mange passasjerer venter på refusjon de neppe får.

Foto: Norwegian

Av Leo Lunde
Publisert 28. april 2021 kl. 08:54
Sist oppdatert: 28. april 2021 kl. 08:54

Av Leo Lunde
Publisert 28. april 2021 kl. 08:54
Sist oppdatert: 28. april 2021 kl. 08:54

Flyselskapet Norwegian har fått kraftig kritikk gjennom pandemien fra kunder som føler seg lurt. Mange har enda ikke fått utbetalt refusjoner for kansellerte flyvninger i 2020.

Når nyheten om at finanssjef Geir Karlsen dro inn 4,5 millioner kroner i bonus sprakk i Dagens Næringsliv ble ikke saken bedre for selskapet.

– Jeg spurte på Facebook om hva som skjedde og når jeg kunne få penger tilbake igjen. Turen var 12. oktober. Det er bare forferdelig irriterende når de lover og lover, men ingenting skjer, forteller Bjørn Rune Jahnsen som eier en norsk bar på Gran Canaria til Canariavisen.

– Fortvilende

– Det er jo helt fortvilende. Jeg synes alltid at de har oppført seg ryddig og greit og satt passasjerene først. Jeg ble jo helt matt. At det er mulig å ta ut penger til seg selv når de vet at tusenvis sitter og venter på pengene. Det kan være folk som trenger pengene veldig mye for å bestille nye turer, så tar de penger ut av kassen selv. Det er rett og slett stjeling, synes jeg.

Norwegian forklarer at kundene må behandles likt som andre kreditorer i rekonstrukonsprosessen som selskapet nå er i, men at de fleste har fått sine refusjoner.

Siden pandemien traff har vi refundert mer enn seks milliarder kroner til våre kunder, og 99,6 prosent av bookinger norske kunder har gjort direkte med oss er refundert. Dessverre er det krav om at slike kundekrav skal behandles likt som andre usikrede kreditorer i rekonstruksjonsprosessen Norwegian er inne i, sier kommunikasjonsrådgiver Eline Skari i Norwegian til Canariavisen. 

Dette er grunnen til at de som ikke har mottatt refusjon vil ha rett til en prosentandel av de opprinnelige kravene. Selv om dette gjelder et absolutt fåtall av kundene våre, så forstår vi godt at det er frustrerende. 

I alt rammer dette 34 000 kunder som altså ikke får full refusjon fra selskapet, ifølge Nettavisen.

Les også: 

Nye Norwegian satser på Spania og Kanariøyene

 

Reagerer på bonusutbetaling

Jahnsen reagerte da han så nyheten om at finansdirektør Geir Karlsen i Norwegian hadde fått utbetalt 9,5 millioner kroner i lønn og bonus i 2020.

– At ikke myndighetene har satt en stopp for bonuser og lønnsforhøyelser til disse folka i en periode hvor de enda ikke har betalt ut det de skylder er helt bak mål. Den norske stat har jo gått inn med masse støtte. Bankene og kreditorene har vært med på akkorder, men likevel tar de ut penger de på ingen måte har fortjent, synes jeg, tordner Bjørn Rune Jahnsen.

Avtale fra 2019

Norwegian sier de har stoppet bonusordningen for Norwegians toppledelse.

Bonusordningen for hele Norwegians toppledelse er blitt stanset på grunn av omstendighetene. Karlsens bonus var en egen avtale som ble inngått i 2019 mellom styret og Karlsen for å sikre hans kompetanse gjennom en krevende periode. Karlsen fungerte i en periode som konsernsjef i tillegg til å være finansdirektør, forklarer Skari til Canariavisen.

På lønnslista til Norwegian var det toppsjefen og finansdirektøren som fikk de største utbetalingene, men lønningslisten bekrefter ifølge Dagens Næringsliv at ingen fikk utbetalt bonus i kriseåret 2020.

Dagens Næringsliv skriver at ledelsen i selskapet mottok snaue 43 millioner kroner i lønn og annen kompensasjon i 2020.

Geir Karslen har ikke besvart Canariavisens henvendelser om saken. 

Les også:

Norwegian får refs for kanselleringer: – Usmakelig

Cashpoints-kritikk

Norwegian har også fått kritikk fra flere hold etter at de sendte ut en e-post til kunder som er med i bonusprogrammet til selskapet.

I denne fikk e-posten måtte de trykke på en link for å ikke tape cashpoints som utløper i 2021. Gjorde man ikke det innen 8. april forsvant bonuspoengene.

– Bedrifter bør tenke på kundenes ve og vel, men her skaper man en unaturlig atferd. Det kunne vært en automatikk i at alle fikk forlenget poengene, men når Norwegian gjør det motsatte, så regner de med at mange glemmer det eller ikke gjør det, sier økonomiprofessor ved NHH, Tor Wallin Andreassen til Nettavisen.

– Reagerer sterkt

Også Forbrukerrådet reagerer.

–  Vi reagerer sterkt på dette. Her får Norwegian null poeng fra Forbrukerrådet. Mange forbrukere sitter med mye cashpoints, og mange har vist solidaritet ved å ikke be om refusjon for tidligere flyreiser etter at Norwegian gjerne så at man tok ut dette i cashpoints og ikke refusjon, sier forbrukerdirektør Inger Lise Blyverket til Nettavisen.

Norwegian har tidligere gjort det de kan for at kundene skulle velge refusjon i cashpoints fremfor penger ved kanselleringer. Deretter trakk selskapet tilbake muligheten for å bruke disse poengene til å bestille flyreiser tidligere i vinter da de satt reward-programmet sitt på pause.

Oppdatering: Vi skrev først at Karlsen fikk 9,5 millioner i bonus. Dette stemmer ikke. Karlsen fikk utbetalt totalt 9,5 millioner kroner i lønn og bonus. 4,5 millioner kom fra bonus, resten var lønn. 

Annonse

Setter du pris på Canariavisen? Følg oss gjerne på Facebook!

 

Annonse