Flyselskapet Norwegian har fått kraftig kritikk gjennom pandemien fra kunder som føler seg lurt. Mange har enda ikke fått utbetalt refusjoner for kansellerte flyvninger i 2020.
Når nyheten om at finanssjef Geir Karlsen dro inn 4,5 millioner kroner i bonus sprakk i Dagens Næringsliv ble ikke saken bedre for selskapet. – Jeg spurte på Facebook om hva som skjedde og når jeg kunne få penger tilbake igjen. Turen var 12. oktober. Det er bare forferdelig irriterende når de lover og lover, men ingenting skjer, forteller Bjørn Rune Jahnsen som eier en norsk bar på Gran Canaria til Canariavisen.– Fortvilende
– Det er jo helt fortvilende. Jeg synes alltid at de har oppført seg ryddig og greit og satt passasjerene først. Jeg ble jo helt matt. At det er mulig å ta ut penger til seg selv når de vet at tusenvis sitter og venter på pengene. Det kan være folk som trenger pengene veldig mye for å bestille nye turer, så tar de penger ut av kassen selv. Det er rett og slett stjeling, synes jeg.Les også:
Nye Norwegian satser på Spania og Kanariøyene
Reagerer på bonusutbetaling
Jahnsen reagerte da han så nyheten om at finansdirektør Geir Karlsen i Norwegian hadde fått utbetalt 9,5 millioner kroner i lønn og bonus i 2020. – At ikke myndighetene har satt en stopp for bonuser og lønnsforhøyelser til disse folka i en periode hvor de enda ikke har betalt ut det de skylder er helt bak mål. Den norske stat har jo gått inn med masse støtte. Bankene og kreditorene har vært med på akkorder, men likevel tar de ut penger de på ingen måte har fortjent, synes jeg, tordner Bjørn Rune Jahnsen.Avtale fra 2019
Norwegian sier de har stoppet bonusordningen for Norwegians toppledelse.Les også:
Norwegian får refs for kanselleringer: – Usmakelig
Cashpoints-kritikk
Norwegian har også fått kritikk fra flere hold etter at de sendte ut en e-post til kunder som er med i bonusprogrammet til selskapet. I denne fikk e-posten måtte de trykke på en link for å ikke tape cashpoints som utløper i 2021. Gjorde man ikke det innen 8. april forsvant bonuspoengene. – Bedrifter bør tenke på kundenes ve og vel, men her skaper man en unaturlig atferd. Det kunne vært en automatikk i at alle fikk forlenget poengene, men når Norwegian gjør det motsatte, så regner de med at mange glemmer det eller ikke gjør det, sier økonomiprofessor ved NHH, Tor Wallin Andreassen til Nettavisen.– Reagerer sterkt
Også Forbrukerrådet reagerer. – Vi reagerer sterkt på dette. Her får Norwegian null poeng fra Forbrukerrådet. Mange forbrukere sitter med mye cashpoints, og mange har vist solidaritet ved å ikke be om refusjon for tidligere flyreiser etter at Norwegian gjerne så at man tok ut dette i cashpoints og ikke refusjon, sier forbrukerdirektør Inger Lise Blyverket til Nettavisen. Norwegian har tidligere gjort det de kan for at kundene skulle velge refusjon i cashpoints fremfor penger ved kanselleringer. Deretter trakk selskapet tilbake muligheten for å bruke disse poengene til å bestille flyreiser tidligere i vinter da de satt reward-programmet sitt på pause.Oppdatering: Vi skrev først at Karlsen fikk 9,5 millioner i bonus. Dette stemmer ikke. Karlsen fikk utbetalt totalt 9,5 millioner kroner i lønn og bonus. 4,5 millioner kom fra bonus, resten var lønn.