Turoperatører informerte ikke gjester om potensielt helsefarlig calima
Mange av de største reisebyråene som sender nordmenn til Kanariøyene unnlater å informere sine reisende om helsefaren når det er kraftig calima - til tross for offisielle advarsler fra de lokale helsemyndighetene.
Canariavisen har snakket med flere gjester som var på Kanariøyene da mareritt-helgen startet. Den verste calimaen på over 20 år rammet Kanariøyene denne helgen. I tillegg blåste det opp til orkan styrke flere steder, og vinden ble målt til rundt 160 km/t enkelte steder. Til tross for det som omtales av lokale medier som det verste uværet på 20 år, sendte hverken TUI eller Apollo ut noen informasjon om helsefaren til sine reisende.
Kraftig calima forekommer når finkornet svevestøv og sand blir fraktet fra Sahara og ut over Kanariøyene, og kan være skadelig for helsen, spesielt for de med pusteproblemer.
Farlig sandstøv
Luftmålingene på søndag viste at Kanariøyene i en periode var verdens mest luftforurensede sted, med målinger på over 3200 mikrogram PM10-partikler pr. kubikkmeter luft. Dette er over 60 ganger så høyt som helsegrensen på 50 mikrogram i døgngjennomsnitt som Verdens Helseorganisasjon har fastsatt.
Skjermdumpet viser at nivåene på Kanariøyene under mareritt-helgen var helsefarlige. Disse tallene er basert på en rekke samlede målinger av forskjellige typer partikler. Skjermdump: Bård Ove Myhr
Windy.com viste nesten 2000 mikrogram pr. kubikkmeter luft i sine prognoser, noe som her meget helsefarlig og bør innebære at alle holder seg innendørs, ifølge helsemyndighetene på Kanariøyene, som har lang erfaring med konsekvensene av calima ved øygruppen.
Windy.com viste i sine prognoser for søndagen at nivåene på Gran Canaria kom opp i nesten 2000 mikrogram pr. kubikkmeter luft. Skjermdump: Bård Ove Myhr
Apollo varslet ikke
Reisende med Apollo og Tui som har kommentert i vår tråd på Facebook-gruppen Nordmenn i Puerto Rico sier de synes det er for dårlig at turoperatørene ikke har informert om helsefaren.
– Vi er et reisefølge på 9, inklusive 2 mnd gammel baby. Vi kom lørdag, med Tui, og vi har dessverre ikke fått noe info hverken i forkant eller under reisen. Vi gikk søndag på planlagt infomøte på hotellet, da vi ønsket informasjon om hvordan forholde seg til calimaen, men dette møtet ble avlyst pga. at guide var alene, og hadde fullt opp med misfornøyde gjester. Dette synes vi er elendig service, og vil følgelig notere dette i evalueringen, skriver et gruppemedlem i kommentarfeltet.
Heller ikke Apollo informerte sine gjester om det potensielt skadelige værfenomenet, noe Apollo bekrefter.
– Nei, vi har ikke noen konkret informasjon til gjestene våre om ev. helsefare ved calima. Dette er ikke noe vi bevisst har unnlatt å gjøre, så det får vi se nærmere på og vurdere om er noe vi bør gjøre fremover, sier Tonje Fossum i Apollo til Canariavisen.
Ving informerte
Det eneste reiseselskapet vi har funnet som konkret informerte sine gjester om calima på Kanariøyene er Ving. De får også kritikk for å ha vært sent ute, og skal ha sendt ut følgende melding til sine gjester, men ikke før kl. 22:00 søndag kveld. Da hadde calimaen allerede rammet øygruppen siden lørdag.
–Hei. Sandstormer, også kalt Calima, over Kanariøyene er vanlig forekommende men oppleves i det siste som mer intense enn før. Helsemyndigheter rekommanderer generelt at man holder seg innendørs, drikker mye vann og unngår tunge aktiviteter om luften føles ubehagelig. Mvh Ving.Flere gjester som var på Kanariøyene under mareritt-helgen reagerer på at Ving kom sent på banen med advarsler, ettersom sandstøvet allerede hadde fylt luften i to dager når meldingen kom.
– Fikk SMS fra Ving ang. Calima, men den kom ikke før søndag kveld kl. 22:00, skriver et gruppemedlem i kommentarfeltet.– Kom for sent
Ving bekrefter at de sendte ut melding om calima til sine reisende, og at denne kom for sent. Kaos og sandfaste nordmenn på flyplassen skal være årsaken til dette.
– Det stemmer at Ving informerte om Calimaen på søndag kveld, og jeg er enig i at dette var sent. Vårt personale på GC var veldig opptatt med problemene rundt flyene og alle som skulle til og fra øya i dette kaoset som var på flyplassen. På den andre siden informerte mange av hotellene våre selv, og jeg regner også med at de fleste klarte å finne informasjon om dette på egenhånd da dette var førstesidestoff i alle aviser, sier pressesjef i Ving,Siri Røhr-Staff, til Canariavisen.Coronavirus på Tenerife
TUI svarte ikke på våre spørsmål om hvorfor de ikke har informert sine gjester om helsefaren ved calima, men valgte å svare på spørsmål om den pågående karantenen og coronavirus-utbruddet på Tenerife.
– I forhold til situasjonen vedrørende Corona-smitte på Tenerife, så har vi jo ingen norske gjester ved H10-hotellet der det sitter turister i karantene. De andre nordiske og internasjonale TUI-gjestene som befinner seg i karantene på hotellet, har våre ansatte daglig kontakt med – og de blir ellers ivaretatt av hotellet. Vi forholder oss ellers til norske myndigheter sine reiseråd og da det ikke er utsted noen råd om restriksjoner ift. til reiser til Tenerife, fortsetter våre reiser dit som vanlig, sier pressevakt i TUI, Malin Bech til Canariavisen.
Rundt tusen gjester ved H10 Hotel Costa Adeje Palace er satt i karantene. Så langt har fem tilfeller blitt bekreftet på Kanariøyene: fire på Tenerife, og et tilfelle på La Gomera. Foto: Wikimedia Commons
Apollo henviser til de samme reiserådene, og påpeker at de ikke har dette hotellet i sitt program.
– Vi har ikke dette hotellet i vårt program, men vi har fortsatt reiser til Tenerife. Som vanlig, er vi i tett dialog med UD her hjemme og vi følger alltid deres reiseråd. Det er ikke utstedt noen reiseråd fra dem pga. Coronaviruset til noen andre steder enn til Hubei-provinsen og ikke-nødvendige reiser til fastlands-Kina, forklarer Tonje Fossum i Apollo.Også Ving opererer sine reiser til Kanariøyene som normalt på nåværende tidspunkt, og har ikke gjester på det aktuelle hotellet hvor rundt 1000 mennesker nå sitter i karantene.
– Når det gjelder Corona-viruset, så har vi ikke gjester på det aktuelle hotellet. Vi forholder oss til UDs reiseråd. Så lenge det ikke frarådes å reise til et spesifikt reisemål gjennomføres alle reiser som vanlig, og vanlige avbestillings- og endringsregler gjelder. Hvis det skulle skje forandringer med reiser som er bestilt vil vi informere om det, forklarer informasjonssjefen i Ving, Siri Røhr-Staff.Administrator for gruppenNordmenn i Puerto Rico, Lillian Johnstad Fyllingen, bidro til denne saken.
Vi skrev tidligere at TUI ikke varslet sine gjester om calima. TUI svarte ikke oss på dette spørsmålet før fredag 28. Februar. Pressekontakt Malin Bech i TUI hevder på sin side at de har informert sine gjester, og skriver:
-
Vi har informert kundene våre på LPA om sandstormen og bedt de holde seg innendørs og følge oppfordringer fra hotellet de bor på. Hotellene har også gitt enkle råd og anbefalinger til sine gjester. Utover det, hva gjelder helsemessige og sikkerhetsmessige råd og anbefalinger henviser vi til den ansvarlige myndighet, i dette tilfellet Folkehelseinstituttet eller UD.Flere reisende som denne avisen har snakket med hevder dog å aldri ha fått en slik melding fra TUI.