Ventet fire dager på koffertene: –⁠ Jeg er skikkelig forbanna

SAS lastet av koffertene i Oslo på grunn av vektproblemer, uten å gi beskjed til passasjerene. «

Publisert Sist oppdatert

Oppdatert: Koffertene kom frem til slutt, men det tok SAS hele fire dager.

Da ekteparet Astri og Inge Trandum skulle fly til Gran Canaria 31. oktober, så de frem til et hyggelig opphold på nordmenns favorittøy. Men slik skulle det ikke gå.

SAS satt nemlig igjen koffertene til flere passasjerer på Gardermoen, angivelig på grunn av vektfordeling. Dette gjorde selskapet uten å informere passasjerene det gjaldt.

LES OGSÅ:Kaos i ankomsthallen på Gran Canaria

Raser mot SAS

Vi møtte Trandum i Puerto Rico, sørvest på Gran Canaria. Paret møtte opp i klær de var tvunget til å kjøpe etter ankomst, og raser mot flyselskapet.

– Det jeg er mest forbanna for – skikkelig forbanna kjenner jeg – er at de tar ut 10-15 kofferter på Gardermoen, uten å si noe om det, tordner Astri.

Hun forteller at kapteinen snakket om hvor tunge de var over høytalerne, men at de ikke fikk vite noe om kofferter som ble lastet av flyet.

– Flere ganger sa kapteinen over høyttaleren at vi var forsinket fordi vi var så tunge. Det var mye bagasje og mange i flyet, sa han. Vi kom oss avgårde en halvtime forsinket, men da vi kom til Las Palmas, kom ikke koffertene, forteller hun, tydelig opprørt.

LES OGSÅ:Tordner mot SAS: – Folk hang over oss i hattehyllene

Måtte dra uten koffertene

Etter gjentatte forsøk for å få svar og over en time med venting på flyplassen i Las Palmas, fikk de til slutt vite at koffertene var blitt stående igjen i Oslo.

– De visste ikke noe og ingenting skjedde. Så sier de at koffertene antakelig ikke har kommet, så vi måtte bare dra, sier Astri, og legger til:

– Vi har meldt fra til SAS om at vi mangler kofferter. De bekreftet at de har identifisert koffertene, og at de skulle bli sendt neste dag. Det flyet landet 1. november.

LES OGSÅ:Tordner mot TUI: – Løgn og bedrageri

Men det skulle ta hele fire dager før Trandum ble gjenforent med koffertene sine. De ankom også på forskjellige dager, opplyser ekteparet.

Også andre passasjerer som var på flyet reagerer på det som skjedde. På Facebook skriver en passasjer om det hun så:

– Jeg så at de lastet ut 10-15 kofferter. Da de kjørte avgårde med vogna falt det av en koffert som ble liggende på bakken. Lurte fælt på hva de drev med. Ikke akseptabelt.

– Skikkelig forbanna

Ekteparet

mener SAS bevisst unnlot å

informere passasjerene.

– SAS setter oss i en slik situasjon helt bevisst, med sånn arroganse og så dårlig kundebehandling. Jeg er skikkelig forbanna. De må jo vite hvilke konsekvenser dette får, sier Astri.

SAS legger seg flate

SAS forklarer til Canariavisen at vektproblemer og værforhold var årsaken til at koffertene måtte lastes av i Oslo. Selskapet legger seg likevel flate og beklager den dårlige informasjonen.

– Sikkerheten kommer alltid først, og det var tydeligvis nødvendig å ta av noen av koffertene. Så er jeg helt sikker på at vi kan se nærmere på det som har skjedd, lære av det, og gi bedre informasjon, sier kommunikasjonssjef John Eckhoff til Canariavisen, og fortsetter: – Så er det ikke noe annet å gjøre enn å beklage overfor kundene som er rammet. Alle kan jo forestille seg hvor kjedelig det er å komme til destinasjonen sin uten koffertene.

Synes du fire dager er for lenge å vente på kofferten sin?

– Ja det synes jeg ikke er godt nok. Det må vi bare beklage, for sånn skal det ikke være, avslutter han.

Powered by Labrador CMS