Turoperatøren TUI er i hardt vær for tiden. Mange reisende opplever at deres reiser blir flyttet på, kansellert og endret.
På selskapets Facebook-side raser nå sinte passasjerer over behandlingen de har fått fra selskapet.Familieferien ble ødelagt
En av familiene som har fått ferien til Gran Canaria ødelagt, er ekteparet Anita Aasjord og Morten Møkleby fra Bodø. De så frem til en koselig familieferie sammen med datteren, hennes kjæreste, Morten sin bror Tor Børre, og hans kone.Endring, etter endring, etter endring
LES OGSÅ: Nå reiser nordmenn: – En eksplosjon av nye bestillinger– Jeg er matt og utslitt etter det som har skjedd og veldig skuffet over TUI, som vi har reist masse med. Nå tenker jeg at det var et feilgrep å bruke dem og stole på dem. Jeg har mistet tilliten til TUI, forteller en oppgitt Anita Aasjord til Canariavisen. For å komme seg avgårde booket de en ny reise med TUI fra Oslo 29. november. På dette tidspunktet trodde de fremdeles at datteren hadde sin reise 28. november fra Tromsø, og at de dermed kunne feriere sammen på Gran Canaria. Så kom nok en sjokkbeskjed fra TUI: Reisen til datteren og kjæresten var flyttet, til 5. desember.
Stoppet ikke der
Tor Børre og hans kone, som opprinnelig skulle på samme fly som Morten og Anita, oppdaget så at deres tur var flyttet til en uke tidligere. – Det som skjer nå er at vi oppdager at vår tur er flyttet en uke bakover, til 21.11. Så får vi vite at Morten sin tur er kansellert, og til slutt at hans datter og kjærestens tur er flyttet til 05.12 - altså den dagen vi reiser tilbake, sier Tor Børre Møkleby til Canariavisen.LES OGSÅ: Nordmenn raser mot spansk innreiseskjema: – Helt gresk for oss
– Useriøst
Han mener ferien nå er ødelagt av TUI-kaoset: – Vi har bestilt og betalt for billetter til teater og konsert før opprinnelig avreise. I tillegg går vi glipp av adventskonsert, der et av våre barnebarn deltar 24.11. Totalt sett er den opprinnelige ferien som vi skulle ha sammen ødelagt. Vi har betalt for noe vi ikke har bestilt. Vi opplever hele hendelsen som useriøst fra TUI, sier han. Både familien og flere andre reisende stiller seg nå spørsmålet: legger TUI ut billetter som de planlegger å kansellere eller endre? TUI hadde i perioden lagt ut nye billetter fra Tromsø 28. november, med høyere pris enn tilbudet familien slo til på. Da Morten og Anita forsøkte å få reisen flyttet til den nye avgangen, fikk de beskjed om at dette var fullbooket. Dermed hadde TUI først flyttet deres reise til dagen etter – og så kansellert denne reisen med begrunnelse i lav etterspørsel – på et fly som angivelig skal være fullbooket.LES OGSÅ: Slik fyller du ut det spanske innreiseskjemaet – skritt for skritt
– Bedrageri
Et raskt søk på TUI sine nettsider viser at det fortsatt mulig å bestille reiser fra Bodø og Tromsø 21. november – datoen som Tor Børre og kona ble flyttet til.LES OGSÅ: Flyttet avgangen 8 timer uten å gi beskjed
– Ingen sammenheng, sier TUI
Vi kontaktet TUI med spørsmål om dette, men de ønsket ikke å kommentere enkeltsaker. Vi stilte spørsmål ved både kundebehandlingen og det faktum at nye billetter ble lagt ut på avganger til en dyrere pris, samtidig som familien fikk sine reiser flyttet og kansellert. – Vi har dessverre sett oss nødt til å justere kapasiteten vår i høst og vinter, og det er flere faktorer som spiller inn her. Etterspørsel er naturligvis en viktig brikke. Selv om Norge har åpnet opp så lever vi fortsatt i en pandemi, og har gjort det i mer enn 18 måneder. Det vil ta litt tid før alt er tilbake til «normalen», skriver kommunikasjonssjef i TUI Norge, Nora Aspengren, til Canariavisen på e-post. Hun sier TUI ønsker å gjennomføre reisene de setter opp og nekter også for at endringene har noe med nye priser å gjøre. – Alle rutene er satt opp fordi vi har et ønske om å gjennomføre reisen, å endre eller kansellere en avreise er absolutt siste løsning. Det finnes ingen sammenheng mellom endringene og nye priser, det er rett og slett ikke sånn det fungerer. – Som sagt, vi skulle gjerne gjennomført alle reisene vi har satt opp, men vi har altså sett oss nødt til å gjøre visse endringer. Vi beklager ulempene dette medfører. Jeg har full forståelse for at disse reisende er frustrerte, og jeg beklager virkelig, avslutter Aspengren.LES OGSÅ: Tordner mot SAS: – Folk hang over oss i hattehyllene