Siste

Tordner mot TUI: –⁠ Løgn og bedrageri

Tre familier som skulle reise sammen til Gran Canaria, raser nå mot TUI, og beskylder turoperatøren for bedrageri. «


Turoperatøren TUI er i hardt vær for tiden. Mange reisende opplever at deres reiser blir flyttet på, kansellert og endret.

På selskapets Facebook-side raser nå sinte passasjerer over behandlingen de har fått fra selskapet. 

Familieferien ble ødelagt 

En av familiene som har fått ferien til Gran Canaria ødelagt, er ekteparet Anita Aasjord og Morten Møkleby fra Bodø. De så frem til en koselig familieferie sammen med datteren, hennes kjæreste, Morten sin bror Tor Børre, og hans kone.

Bestillingene ble gjort i januar 2021, da TUI lokket med ferieturer til noen få tusenlapper. Reisen skulle gå 27. november, på to forskjellige flyvninger – en fra Bodø og en fra Tromsø. 

Men Anita og Morten ante raskt uråd. TUI begynte å legge ut billetter til fly som skulle gå 28. november, både fra Tromsø og Bodø. 

Etter gjentatte forsøk på å ringe TUI, er det først da Morten tar kontakt på Facebook han får vite at reisen deres er endret.

Ekteparet Anita Aasjord og Morten Møkleby hadde håpet på ferie sammen med familien på Gran Canaria. Foto: Privat

Endring, etter endring, etter endring

Flyselskapet var byttet fra Norwegian til Smartwings, flyttet til 28. november, ble kortet ned med en dag på grunn av flytider og på hjemreisen var det en ekstra mellomlanding i Tromsø. 

For Anita og Morten ble det ikke enklere da TUI kansellerte deres reise, som altså først var flyttet fra 27. til 28. november.

LES OGSÅ: Nå reiser nordmenn: – En eksplosjon av nye bestillinger

– Jeg er matt og utslitt etter det som har skjedd og veldig skuffet over TUI, som vi har reist masse med. Nå tenker jeg at det var et feilgrep å bruke dem og stole på dem. Jeg har mistet tilliten til TUI, forteller en oppgitt Anita Aasjord til Canariavisen. 

For å komme seg avgårde booket de en ny reise med TUI fra Oslo 29. november. På dette tidspunktet trodde de fremdeles at datteren hadde sin reise 28. november fra Tromsø, og at de dermed kunne feriere sammen på Gran Canaria.

Så kom nok en sjokkbeskjed fra TUI: Reisen til datteren og kjæresten var flyttet, til 5. desember.

Stoppet ikke der

Tor Børre og hans kone, som opprinnelig skulle på samme fly som Morten og Anita, oppdaget så at deres tur var flyttet til en uke tidligere.

– Det som skjer nå er at vi oppdager at vår tur er flyttet en uke bakover, til 21.11. Så får vi vite at Morten sin tur er kansellert, og til slutt at hans datter og kjærestens tur er flyttet til 05.12 - altså den dagen vi reiser tilbake, sier Tor Børre Møkleby til Canariavisen. 

LES OGSÅ: Nordmenn raser mot spansk innreiseskjema: – Helt gresk for oss

– Useriøst

Han mener ferien nå er ødelagt av TUI-kaoset: 

– Vi har bestilt og betalt for billetter til teater og konsert før opprinnelig avreise. I tillegg går vi glipp av adventskonsert, der et av våre barnebarn deltar 24.11. Totalt sett er den opprinnelige ferien som vi skulle ha sammen ødelagt. Vi har betalt for noe vi ikke har bestilt. Vi opplever hele hendelsen som useriøst fra TUI, sier han.  

Både familien og flere andre reisende stiller seg nå spørsmålet: legger TUI ut billetter som de planlegger å kansellere eller endre?

TUI hadde i perioden lagt ut nye billetter fra Tromsø 28. november, med høyere pris enn tilbudet familien slo til på. 

Da Morten og Anita forsøkte å få reisen flyttet til den nye avgangen, fikk de beskjed om at dette var fullbooket. 

Dermed hadde TUI først flyttet deres reise til dagen etter – og så kansellert denne reisen med begrunnelse i lav etterspørsel – på et fly som angivelig skal være fullbooket.

LES OGSÅ: Slik fyller du ut det spanske innreiseskjemaet – skritt for skritt

– Bedrageri

Et raskt søk på TUI sine nettsider viser at det fortsatt mulig å bestille reiser fra Bodø og Tromsø 21. november – datoen som Tor Børre og kona ble flyttet til. 

Det er også billetter ute for flyvning 5. desember fra Bodø – datoen som datteren til Morten og kjæresten ble flyttet til.

Likevel har TUI altså nektet å flytte Morten og Anita til disse flyvningene. De ligger nå ute til som nå ligger ute til en betydelig høyere pris enn tidligere, slik at familien kan reise på ferie sammen som planlagt. 

Det opprinnelige beløpet for reisen som Morten Møkleby og Anita Aasjord betalte, er ifølge kvitteringer på i overkant av 16.000 kroner fra Bodø.

Det opprinnelige beløpet for reisen som Morten Møkleby og Anita Aasjord betalte, er ifølge kvitteringer på i overkant av 16.000 kroner fra Tromsø. TUI har tidligere hevdet på meldinger at disse flyvningene er fullbooket. Skjermdump: TUI.no

Datteren deres, som ikke ønsker å fremstå med navn, forteller også om sprikende beskjeder, og beskylder TUI for løgn: 

– I meldingen jeg fikk står det at flyet ble innstilt, men i chatten skriver de at flyet er fullbooket. Det TUI gjør er både løgn og bedrageri, sier hun til Canariavisen.

LES OGSÅ: Flyttet avgangen 8 timer uten å gi beskjed

– Ingen sammenheng, sier TUI

Vi kontaktet TUI med spørsmål om dette, men de ønsket ikke å kommentere enkeltsaker. Vi stilte spørsmål ved både kundebehandlingen og det faktum at nye billetter ble lagt ut på avganger til en dyrere pris, samtidig som familien fikk sine reiser flyttet og kansellert. 

– Vi har dessverre sett oss nødt til å justere kapasiteten vår i høst og vinter, og det er flere faktorer som spiller inn her. Etterspørsel er naturligvis en viktig brikke. Selv om Norge har åpnet opp så lever vi fortsatt i en pandemi, og har gjort det i mer enn 18 måneder. Det vil ta litt tid før alt er tilbake til «normalen», skriver kommunikasjonssjef i TUI Norge, Nora Aspengren, til Canariavisen på e-post. 

Hun sier TUI ønsker å gjennomføre reisene de setter opp og nekter også for at endringene har noe med nye priser å gjøre. 

– Alle rutene er satt opp fordi vi har et ønske om å gjennomføre reisen, å endre eller kansellere en avreise er absolutt siste løsning. Det finnes ingen sammenheng mellom endringene og nye priser, det er rett og slett ikke sånn det fungerer. 

– Som sagt, vi skulle gjerne gjennomført alle reisene vi har satt opp, men vi har altså sett oss nødt til å gjøre visse endringer. Vi beklager ulempene dette medfører. Jeg har full forståelse for at disse reisende er frustrerte, og jeg beklager virkelig, avslutter Aspengren. 

LES OGSÅ: Tordner mot SAS: – Folk hang over oss i hattehyllene

Etterspørselen øker kraftig

Samtidig som TUI kansellerer og flytter på en rekke reiser har de i media hevdet at etterspørselen øker, både til Canariavisen og andre medier. 

– Vi oppgir ikke passasjertall, men vi ser at salget nå virkelig begynner å ta seg opp fra Bodø og reiselysten er der. I helgen hadde vi en dobling i antall solgte reiser, forteller Nora Aspengren fra TUI til Avisa Nordland.

Også til Canariavisen har TUI bekreftet økningen, riktignok i en Oslo-fokusert sak

– Vi ser jo en økning på alle reisene våre og Gran Canaria er den mest solgte destinasjonen TUI har. Mesteparten av reisene våre går til Gran Canaria. Nå har vi også økt kapasiteten fra Oslo med både lørdags og mandagsavganger dit. Så etterspørselen er der, absolutt, sier pressevakt i TUI, Kevin Brevik, til Canariavisen.

Canariavisen har lest meldinger og e-poster til og fra TUI, som bekrefter familiens opplevelse. TUI fikk tilbud om å lese denne saken før publisering for å gi en mer spesifikk kommentar, men de takket ikke ja til dette.