Siste

Frykter broen overbelastes –⁠ lastebiler får ikke bruke den

Rådmann Miguel Ángel Pérez sier arbeidet med å forsterke broa går som planlagt, men kan ikke love når tungtrafikk får bruke den igjen. «


Den såkalte Guiniguada-viadukten langs GC-3 har lenge vært sperret for biler over 3,5 tonn. Først i desember eller januar 2023, tror øyrådet at de nye støttene kan stå ferdig.

Det kom frem under en høring i det kanariske parlamentet i går, der rådmann for offentlige prosjekter, Miguel Ángel Pérez, ble bedt om å forklare seg.

Ifølge Pérez ble aldri broa designet med tanke på vedlikehold fra innsiden og forebyggende vedlikehold har til nå vært «ikke-eksisterende», ifølge rådmannen.

Dermed må det lages hull i støttene for å komme til, slik at man får utført arbeidet. Dette foregår derfor på natta, når det er lite trafikk og vekt på broa.

– Av sikkerhetsgrunner bør ikke tunge kjøretøy bruke veien, fordi det er en risiko for å overbelaste broen, og for å unngå sprekker i strukturen, sa Pérez.

Etter at disse nye støttene er installert i nordgående retning, starter arbeidet med å gjøre det samme på den sørgående siden av broa. Dette kan først stå ferdig i april eller tidlig i mai, sa rådmannen.

Pérez ville derimot ikke gi noen garanti om at arbeidet som nå utføres lar tungtrafikk bruke broa igjen i sommer.

– Det vil bli vurdert når den tid kommer, var det lite beroligende svaret fra rådmannen.

Når broa ble stengt førte dettet til store problemer for blant annet bussene i Las Palmas. 12. september fikk busser spesialtillatelse til å igjen bruke veien, mens lastebiler fortsatt må ta en lengre omkjøring.