Siste
Store deler av Cajamar sitt datasystem har vært nede siden onsdag kveld. Skjermdump: Cajamar

Store tekniske problemer i Cajamar: –⁠ Hårreisende

Siden onsdag kveld har store deler av systemene til Cajamar vært nede. Det rammer også flere norske kunder.


Siden onsdag har flere kunder hatt problemer med å komme inn i nett- og mobilbanken til Cajamar. Banken er populær blant nordmenn på Gran Canaria og flere kunder har tatt kontakt med Canariavisen i dag om problemene. I Spania har de til sammen 3,7 millioner kunder.

– Da jeg onsdag var ferdig med regnskapet og skulle logge meg inn på Cajamar sin nettbank for å betale skatten, gikk det ikke an å logge seg på, men det kom ingen feilmelding. Jeg prøvde utover kvelden. Nå er det fredag ettermiddag, og det er fortsatt ikke mulig å bruke nettbanken eller appen, tordner en norsk kunde som ikke ønsker navnet sitt i avisa. 

– I dag var siste frist for å levere skatten, så jeg kan vel vente meg en bot dersom Cajamar ikke rydder opp. Jeg synes det er ganske hårreisende at en så stor og tilsynelatende seriøs aktør, som i tillegg tar seg godt betalt for «vedlikehold» av kontoene, kan la dette skje i 2023, fortsetter hun. 

Startet på onsdag

– Problemene startet onsdag kveld, da rutinemessig vedlikehold gikk galt. Vi har forsøkt å få systemene opp igjen siden det skjedde, forteller kommunikasjonsdirektør David Uclés Aguilera i Cajamar til Canariavisen. 

De tekniske problemene har ikke bare påvirket nett- og mobilbank, men også bankkontorene, som heller ikke får tilgang til alle systemer. 

-- Dette forhindrer oss fra å levere tjenester som normalt, inkludert tilgang til kundedata. Selv om det jobbes med å fikse problemet sammen med leverandørselskapene som tilbyr teknisk støtte til Cajamar, har ikke dette ført til ønsket resultat og dette tar lenger tid enn forventet, forklarer David Uclés Aguilera.

Jobber på spreng

I en oppdatering over e-post skriver Aguilera at teamene deres jobber på spreng for å løse problemet. I mellomtiden vil han forsikre kundene om at Cajamar skal rydde opp for kundene som rammes. 

– Banken skal ta seg av skadene som kan ha oppstått de siste dagene, sier Aguilera. 

Ikke et IT-angrep

Aguilera understreker at dette ikke dreier seg om et IT-angrep mot banken, slik enkelte har hevdet i sosiale medier. 

– Dette er en intern teknisk svikt i driften av våre servere og operativsystemer. Vi holder våre kunder oppdatert over telefon, på våre kontorer og på sosiale medier, fortsetter han. 

Hevder minibank og kortbetaling fungerer

Selv om feilen har gått hardt ut over tjenestene til banken, fungerer fortsatt minibanker og kort for betaling. 

– Kunder kan ta ut kontanter i minibanker med debet- og kredittkort, samt bruke kort til betaling i butikk. Vi beklager ulempene dette medfører. Vi håper at alt returnerer til normalen så snart som mulig, sier Aguilera. 

At kortbetaling fungerer er det likevel mange som er uenig i. Mange må nemlig overføre penger mellom kontoer for å ta de ut med kort, poengerer en kunde i kommentarfeltet på Facebook-siden til Cajamar. 

– Og eldre folk som ikke har kort, hvordan handler de? Hvordan spiser de? Skal dere også kompensere for dagene du ikke kan spise? En skam, skriver en kunde. 

En annen kunde sier de ikke fikk tatt ut penger eller betalt skatten sin. 

– Det er løgn at man kan betale. Jeg gikk til kassa og kunne ikke ta ut penger, kunne ikke se saldoen min og i dag må vi betale skatt. La oss se hvordan de vil løse at skattevesenet umiddelbart bøtelegger deg, sier en annen kunde. 

 

Debatt
Canariavisen oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.