Kan ramme over 1500 timeshare-kunder

Timeshare-konkurs på Tenerife kan ramme over 1500 kreditorer – de fleste av de britiske og tyske kunder av de to selskapene. «


De to timeshareselskapene Resort Properties og Silver Point Vacations har begjært seg konkurs, etter årelange rettsrunder og tap i domstolene mot sine kunder.

Silverpoint Vacations begjærte seg selv konkurs allerede i februar 2020, etter at de tapte flere rettsaker mot kunder med ugyldige kontrakter.

De to selskapene skal til sammen ha gjeld på 136 millioner euro, ifølge nyhetsbyrået Efe. Begge selskaper ble eid av eiendomsgruppen Limora.

Kreditorene i konkursen er hovedsaklig tyske og britiske andelseiere – i overkant av 1500 stykker – som har hatt ugyldige kontrakter med selskapene.

Konkursboet skal til nå ha avdekket 83 millioner euro i eiendeler, men bare en brøkdel av dette kunne løses ut for å dekke gjeld, ifølge det samme nyhetsbyrået.

De siste årene har selskapene tapt over tusen saker i høyesterett og andre rettsinstanser. Flere saker er fremdeles inne til behandling i domstolene.

Siden dommene begynte å rulle inn mot selskapet, har ledelsen angivelig trukket store summer ut av selskapene for å unnslippe kravene. Mange av de tidligere timeshare-kundene har utestående krav på mellom 10 000 og 60 0000 euro, ifølge Diario de Avisos.

I mange av sakene skal andelseierne føle seg lurt, etter at de ble lovet 10 uker i året på diverse timeshare-anlegg – uker de aldri fikk benyttet fordi selskapene hevdet å være fullbooket til enhver tid.

Anfi-saken

Det er ikke bare trøbbel for timeshare-selskaper på Tenerife for tiden. Den tidligere norskeide timeshare-giganten, Anfi del Mar, er satt under offentlig administrasjon, som følge av ubetalt milliongjeld, slik Canariavisen kunne melde i september 2021.

Også Anfi-gruppen ble beskyldt for å skjule penger på utenlandske kontoer for å unngå å gjøre opp gjeld. Canariavisen avdekket blant annet at Anfi del Mar benyttet kontoer hos Nordea i Norge for å unndra penger de var dømt til å betale i spanske rettsaler.

Nordea ønsket bare å kommentere dette på generelt grunnlag, da vi stilte spørsmål ved kundeforholdet og den påståtte ulovlige praksisen fra Anfi sin side.

– Vi har ikke anledning til å kommentere på forhold knyttet til enkeltkunder. Generelt er det å bekjempe økonomisk kriminalitet en del av vår daglige virksomhet, hvor vi kontinuerlig gransker kundeaktiviteter. Dersom vi oppdager uregelmessigheter rapporterer vi dette til relevante myndigheter. Nordea aksepterer ikke å bli misbrukt i forbindelse med økonomisk kriminalitet, skrev kommunikasjonsdirektør i Nordea, Christian Steffensen, på e-post til Canariavisen.