NØDTELEFONER PÅ KANARIØYENE

Dersom du havner i en nødsituasjon på Gran Canaria, Tenerife eller en av de andre Kanariøyene er det kjekt å vite hvem du skal kontakte. Skulle behovet for politi, brannvesen, ambulanse eller konsulær assistanse melde seg har vi samlet alle viktige nødnummer på denne siden.

Kanariøyene har fire forskjellige politistyrker: Policia Local, Policia Canaria, Guardia Civil og Policia Nacional. Lurer du på hvilken politistyrke du skal kontakte kan du lese mer om politiet på øygruppen på denne siden

Nødnummer: 112

112 er et felles nødnummer for politi, ambulanse og brann. De snakker spansk, engelsk, tysk og fransk. 

Sjømannskirken

Gran Canaria: +34 928 73 52 46
Tenerife: +34 617 16 09 84
Lanzarote: +34 928 51 55 61

Konsulat

Gran Canaria: +34 928 49 50 35

Tenerife: +34 922 628 371

Utenom nødsituasjoner

For å kontakte det nasjonale politiet eller Guardia Civil utenom nødsituasjoner kan du besøke deres respektive nettsider, policia.es og guardiacivil.es, eller ringe 902 102 112.

Anmelde noe til politiet på Kanariøyene

I turistområdene på Kanariøyene er det som regel Guardia Civil du skal kontakte for å anmelde et forhold til politiet. Det nasjonale politiet opererer i de større byene som Las Palmas, men i turistområdene er det Guardia Civil som har dette ansvaret.

Alle anmeldelser og rapporter må fylles inn på spansk, og hvis politiet ikke forstår deg kommer de ikke til å ta deg imot. Noen ganger er en tolk tilgjengelig, men det skal du ikke ta for gitt. Hvis du trenger å møte opp på politistasjonen bør du derfor alltid ha med deg tolk hvis du ikke snakker flytende spansk.

Her finner du Guardia Civil på Gran Canaria

Guardia Civil, Puerto Rico, Mogán

Adresse: Calle Lérida, 2, 35130 El Motor Grande, Las Palmas

Telefon: +34 928 15 27 20

Guardia Civil, Playa del Inglés, San Bartolomé de Tirajana

Adresse: Av.de Tunte, 4, 35108 Maspalomas

Telefon: +34 928 76 12 75

Her finner du Guardia Civil på Tenerife

Guardia Civil, Playa de la Américas

Adresse: Calle Noelia Afonso Cabrera, 5, 38650 Playa de la Américas

Telefon: +34 922 78 80 22

Guardia Civil, Adeje

Adresse: Calle Tagara, 6-8, 38670 Adeje

Telefon: +34 922 71 00 03

Her finner du Guardia Civil på Lanzarote

Guardia Civil, Puerto del Carmen

Adresse: Calle Manguia, 4, 35510 Puerto del Carmen

Telefon: +34 928 51 38 66

Guardia Civil, Costa Teguise

Adresse: Calle el Sorondongo, 12, 35508 Teguise

Telefon: +34 928 59 21 00

Konsulær bistand – norsk konsulat på Gran Canria og Tenerife

Det Norske Konsulatet i Las Palmas de Gran Canaria

Adresse: Calle Juan Rejón 67,  5. Planta. 35008 Las Palmas de Gran Canaria

Telefon: +34 928 495 035
E-post: laspalmas@norskkonsulat.com

Det Norske Konsulatet i Santa Cruz de Tenerife

Adresse: Edificio Fred. Olsen, Polígono Industrial Añaza S/N, 38111 Santa Cruz de Tenerife
Telefon: +34 922 628 371
E-post: consultfe@fredolsen.es

Egne nødnummer for Policia Nacional og Guardia Civil

Begge disse politistyrkene har sine egne nødnummer (som kommer i tillegg til Nødsentralen 112). For å kontakte Policia Nacional i en nødsituasjon kan du ringe 091, og Guardia Civil når du på 062. Begge disse politistyrkene har bedt om at disse to numrene kun brukes i nødsituasjoner. Vi anbefaler likevel at man tar kontakt med 112 om det oppstår en nødsituasjon, ettersom denne sentralen koordinerer arbeidet mellom de forskjellige politistyrkene, samt ambulanse og brannvesen ved behov.

Slik fungerer Nødsentralen 112

Når kan du ringe 112 på Kanariøyene? 

Du kan ringe 112 i alle nødsituasjoner. Uansett hvor du ringer fra, så lenge du er på Kanariøyene, kobles du da til nødsentralen.

Hvilke språk snakker nødsentralen på Kanariøyene?

Personalet på nødsentralen snakker spansk, engelsk, tysk, fransk og italiensk. Nødsentralen er åpen 24/7, alle dager i året.

Hva skal du si? 

Når du får svar fra nødsentralen vil operatøren stille deg en serie spørsmål, laget for å få mest mulig korrekt informasjon på kortest mulig tid. Svar derfor på alle spørsmål fra nødsentralen, selv om du skulle mene at de spør unødvendig mye. Nødsentralen koordinerer nødetatene samtidig som de prater med deg, så det er ikke slik at spørsmålene forsinker utsendelsen av assistanse. Det er meget viktig at du følger alle instruksjoner du får fra nødsentralen og svarer så korrekt, godt og konkret du kan på alle spørsmål.

Nødsentralen sender automatisk ut varslinger til de relevante nødetatene mens de har deg på linjen, og kommuniserer i sanntid med ambulanser, de forskjellige politistyrkene, brannvesen, redningstjeneste og andre relevante instanser.

Hva skjer når du ringer nødnummeret på Kanariøyene?

Når du ringer 112 vil en spesialtrent operatør svare på samtalen. De snakker både spansk, engelsk, tysk, fransk og italiensk.

Ved hjelp at et avansert datasystem kan operatøren gå gjennom en serie spørsmål som avklarer hva som skjer, hvor det skjer, og hvilken etat eller etater som skal rykke ut.

Etter at nødvendig informasjon er samlet inn (f.eks. om det gjelder noe kriminelt, brann eller sykdom, og hvor hendelsen foregår) sendes informasjonen automatisk til en terminal bemannet av spesialtrent personell innen hver sektor; en lege, det kanariske politiet, lokale politiet, Guardia Civil eller det nasjonale politiet. Gjelder det brann sendes informasjonen direkte til en tekniker fra brannvesenet. Alle disse jobber på nødsentralen, døgnet rundt.

Herfra går informasjonen ut til relevante nødetater, og en koordinator i det operative rommet har overoppsynet med det hele. Nødsentralen holder kontakt med deg over telefon under hele denne prosessen.

Takket være avanserte datasystemer som automatisk klassifiserer samtalene og sender nødvendig informasjon til relevante nødetater kan nødsentralen svare på alle nødsituasjoner i løpet av meget kort tid.

Prosessen oppsummert: 

  1. Du får svar av en operatør som samler inn grunnleggende informasjon for å klassifisere nødsituasjonen. 
  2. Du blir satt over til en operatør som jobber i den relevante nødetaten (f.eks. ambulanse/lege, politi eller brannvesen. Disse kan gi deg ekspertrådgivning mens du venter på hjelp, og samle inn mer informasjon som de kan sende ut til de som rykker ut. 

Spesialområder 

Helse: 

Hvis samtalen går til helsesektoren vil en lege fra Kanariøyenes Nødtjeneste (SUC) snakke med deg som ringer, og avhengig av informasjonen som gis vil de svare på spørsmål du har og sende nødvendig hjelp, slik som ambulanse eller helikopter. 

Sikkerhet: 

Hvis samtalen går til sikkerhetsavdelingen vil teknikere sende politiet (enten lokalt politi, det kanariske politiet, nasjonalpolitiet eller Guardia Civil) og informere deg om hvordan du skal forholde deg til hendelsen. 

Brann og redning: 

Hvis samtalen går til brann og redning vil teknikere sende nødvendige etater, slik som redningshelikopter, båt eller brannvesen til stedet.

Krisetjeneste for kvinner utsatt for vold: 

Hvis samtalen går hit vil en spesialtrent tekniker gi råd til offeret og sende nødvendig hjelp. Denne tjenesten driftes av det kanariske institutt for kvinner.