Siste
Foto: Norwegian

Norwegian på svarteliste

Nekter å utbetale erstatning til reisende, selv etter at at passasjerene har fått medhold i klagenemndene.


Flere flyselskaper, inkludert Norwegian, har blitt plassert på en svarteliste fordi de unnlater å utbetale erstatninger til reisende, selv etter å ha fått fellende kjennelser i klagenemndene.

Dette er tilfellet selv når reisende vinner frem med klagen sin, ifølge Flysmart24.

Selv om klagenemndenes kjennelser ikke er juridisk bindende, har over 100 saker der selskapene avviser å betale erstatning blitt rapportert.

For å løse slike saker, må kundene vanligvis ta saken til retten, noe de færreste er villige til å gjøre.

Selskaper som nekter å betale erstatning kommer nå på en liste som Transportklagenemnda har publisert.

Lista inneholder 115 saker fra forskjellige selskaper. Norwegian ligger inne på lista med 24 saker, etterfulgt av KLM med 18, Wizz Air med 8, Turkish Airlines med 6, og SAS med 5 saker.

Til Dinside sa Norwegian i september at de ikke vil følge nemndas anbefaling når de er uenige om det rettslige grunnlaget. 

– I de aller fleste tilfeller følger vi nemndas anbefaling, bortsett fra når vi er prinsipielt uenig i tolkningen av det rettslige grunnlaget for anbefalingen, sier senior kommunikasjonsrådgiver Eline Hyggen Skari i Norwegian til Dinside.

– Alle som sender inn krav til oss får sin søknad behandlet individuelt og dersom man har berettigede erstatningskrav i henhold til EUs regelverk, så får man disse utbetalt fra oss direkte, sier Hyggen Skari.

Også SAS har mange saker på lista. De sier til Dinside at de følger anbefalingene fra Transportklagenemnda på generelt grunnlag, og mener den langvarige streiken i fjor er en mulig årsak til at det er slik. 

– Som det største flyselskapet er det ikke unaturlig at SAS også har flest klagesaker i den norske nemnda. Videre så var ventetida for kundene svært lang etter den langvarige streiken i fjor, da nær 400 000 kunder ble berørt. I den situasjonen valgte enkelte kunder å gå til Flyklagenemnda uten at saken først var håndtert, eller ferdig behandlet. Alle som har krav på erstatning fra SAS skal naturligvis få det, sier pressesjef Tonje Sund i SAS.

 

Noen av sakene Flysmart så på inkluderer:

  • En reisende fra Ålesund til Oslo med Norwegian ble bedt om å kjøpe ny billett fordi hun hadde kjøpt feil type billett. Selv om forskjellen mellom billettene kun var 40 kroner, ble hun bedt om å betale 2 500 kroner. Norwegian avviste klagenemndas anbefaling om å betale mellomlegget.
  • En KLM-passasjer fra Oslo til Bologna gikk glipp av bryllupet han skulle delta i på grunn av en forsinkelse. Selv om klagenemnda ga passasjeren medhold, avviste KLM å følge vedtaket.
  • Fire reisende som skulle fra Oslo til Gran Canaria med SAS ble bedt om å ordne omruting selv da avgangen deres ble endret. Selv om nemnda mente SAS skulle dekke 15 000 kroner av mellomlegget, nektet SAS.
  • Turkish Airlines nektet ombordstigning til fire reisende fra Oslo til Tunis grunnet et angivelig ugyldig pass. Til tross for nemndas vedtak om refusjon og erstatning, har Turkish Airlines avvist kravet.
  • Wizz Air kansellerte en avgang fra Torp Sandefjord til Sarajevo kun to dager før avgang, noe som førte til ekstra kostnader for den reisende. Selv etter nemndas vedtak om erstatning, har Wizz Air avvist kravet.

Debatt
Canariavisen oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.