Flere flyselskaper, inkludert Norwegian, har blitt plassert på en svarteliste fordi de unnlater å utbetale erstatninger til reisende, selv etter å ha fått fellende kjennelser i klagenemndene.
Dette er tilfellet selv når reisende vinner frem med klagen sin, ifølge Flysmart24. Selv om klagenemndenes kjennelser ikke er juridisk bindende, har over 100 saker der selskapene avviser å betale erstatning blitt rapportert. For å løse slike saker, må kundene vanligvis ta saken til retten, noe de færreste er villige til å gjøre.Noen av sakene Flysmart så på inkluderer:
- En reisende fra Ålesund til Oslo med Norwegian ble bedt om å kjøpe ny billett fordi hun hadde kjøpt feil type billett. Selv om forskjellen mellom billettene kun var 40 kroner, ble hun bedt om å betale 2 500 kroner. Norwegian avviste klagenemndas anbefaling om å betale mellomlegget.
- En KLM-passasjer fra Oslo til Bologna gikk glipp av bryllupet han skulle delta i på grunn av en forsinkelse. Selv om klagenemnda ga passasjeren medhold, avviste KLM å følge vedtaket.
- Fire reisende som skulle fra Oslo til Gran Canaria med SAS ble bedt om å ordne omruting selv da avgangen deres ble endret. Selv om nemnda mente SAS skulle dekke 15 000 kroner av mellomlegget, nektet SAS.
- Turkish Airlines nektet ombordstigning til fire reisende fra Oslo til Tunis grunnet et angivelig ugyldig pass. Til tross for nemndas vedtak om refusjon og erstatning, har Turkish Airlines avvist kravet.
- Wizz Air kansellerte en avgang fra Torp Sandefjord til Sarajevo kun to dager før avgang, noe som førte til ekstra kostnader for den reisende. Selv etter nemndas vedtak om erstatning, har Wizz Air avvist kravet.