Siste

Ryanair-fly går som normalt til Kanariøyene –⁠ beskyldes for å boycotte streiken


I dag begynte Ryanair-streiken blant kabinpersonalet fra Spania, Italia, Frankrike, Portugal og Belgia. Men streiken har så langt ikke påvirket flytrafikken til og fra Kanariøyene.

Med unntak av flyvninger fra Belgia – som har blitt kansellert – går Ryanair-flyene som normalt.

Flyselskapet har siden før streiken vært innstilt på at den ikke skulle påvirke passasjerene.

Det er ansatte som er medlem av fagforeningene USO og Sitcpla som nå streiker.

– Ønsker bare konfrontasjon

Selskapet beskylder fagforeningene og de streikende for å ønske en konfrontasjon og påpeker at selskapet allerede har signert en avtale om bedre lønn og arbeidstid med fagforeningen CC OO.

– Vi har signert denne avtalen etter seks uker med forhandlinger. Vi har forhandlet med fagforeningene som har ønsket streiken i fem år uten resultater. De ønsker bare konfrontasjon. De krever en lønnsøkning på 165%, uttaler Ryanair-sjef Eddie Wilson.

USO og Sitcpla slår tilbake mot denne påstanden og påpeker at CC OO bare representerer en liten del av de ansatte.

Bruker smutthull

For å hindre streiken fra å påvirke flyvningene har Ryanair sendt ut varsel om at selskapet skal opprettholde 100% av minimumstjenestene.

Fordi Kanariøyene er spesielt utsatt under en slik streik på grunn av beliggenheten, er det innført en nedre grense for antall seter flyselskapene skal tilby.

USO-fagforeningen på Kanariøyene beskylder nå Ryanair for å boycotte streiken.

I går sendte flyselskapet ut varsel til rundt 1400 kabinansatte om at de skulle dekke minimumstjenestene. Dette tilsvarer 100% av flyvningene og fører i praksis til at streiken ikke kan gjennomføres.

Minimumsgrensa satt av transportmyndighetene i Spania er på mellom 76 - 82% av flyvningene. Ryanair har altså økt dette til 100% på eget initiativ, for å hindre ansatte fra å streike.

Fagforeningene skal nå ta stilling til om dette er lovlig.

Ulovlig virkemiddel

Det er ikke første gang Ryanair bruker minimumstjenester for å unngå at ansatte streiker. Tidligere har domstolene gitt fagforeningene medhold i at dette er ulovlig, men disse avgjørelsene har kommet for sent.

Da Ryanair benyttet lignende praksis under streiken i 2019 slo nasjonale domstoler fast at dette var et ulovlig virkemiddel. Avgjørelsen kom først to år etter at streiken var avsluttet.