Siste
I takt med nedtrappingen av coronatiltak øker reiselysten. Da er det kjekt med billige billetter! Illustrasjon: Avinor

Slik får du de billigste flybillettene


Restriksjonene setter fremdeles en stopper for de fleste reiser, men det er endringer i luften. Vaksineringen går fremover og reisebyråene varsler stadig nye planer for den kommende sommer- og vintersesongen.

På bare to uker har billettsalget doblet seg hos Finn Reise, ifølge Flysmart24.

Men selv om folk åpenbart har fått reiselysten tilbake har mange fremdeles skrant økonomi etter langvarige tiltak og økonomisk nedgang. Heldigvis finnes det noen smarte triks du kan benytte deg av for å finne de billigste flybillettene når reiser på nytt blir mulig.

Ekspertens råd for billige flybilletter

Vi har tatt en prat med ekspertene for å høre hvilke hemmeligheter de har på lur for å få tak i de billigste billettene, og hvordan du kan unngå gebyrfellene hos lavprisselskapene.

Les også: 

Advokat om karantenehotell: – Svært bekymringsfullt
Odd Roar Lange er en av Norges mest erfarne reiselivsjournalister og eieren av bloggen The Travel Inspector. Han tror mange ser seg blind på pris.

– Flybilletter har to priser: den man betaler ved bestilling og den man betaler dersom flyet ikke går som planlagt eller noe annet endrer seg underveis. Den billige billetten volder ofte store problemer og ekstra kostnader dersom ikke alt går som planlagt, forklarer Lange til Canariavisen, og fortsetter:

– I jakten på de aller billigste billettene er det mange som ser seg blind på pris og glemmer at de egentlig ville satt stor pris på den ekstra sikkerheten og servicen som vanligvis følger de litt dyrere billettene.

Odd Roar Lange er en av Norges mest erfarne reisejournalister. I dag driver han nordens største reiseblogg, The Travel Inspector. Foto: Privat

Unngå gebyrfella

Når flyselskapene kniver om kundene er det gjerne hos lavprisselskapene det skjer. Wizz Air la for eksempel ut billetter fra Oslo til Gran Canaria for under 400 kroner én vei tidligere i vår.

Hvis du noen gang har bestilt billetter hos et lavprisselskap som Norwegian eller Ryanair vet du hvor omstendig bestillingsprosessen kan være. Selskapene lever i stor grad på å selge deg ekstratjenester.

Les også:

Apollo selger flyselskapet Novair
 
Reiselivsekspert og flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair AS mener det er lurt å gjøre seg kjent med denne strukturen før man bestiller, og kommer med følgende konkrete tips til Canariavisens lesere:
  • Gjøre seg kjent med lavprisselskapenes billett og regelstruktur før man setter i gang med å bestille billetten.
  • Selv den aller billigste billetten gir deg boardingkort (digitalt), innsjekk, sete og en liten håndbagasje (som oftest må den passe under setet foran).
  • Er du usikker på om du har behov for å avbestille, endre, ha med mer bagasje eller reise sammen med noen, kjøp heller en litt dyrere og fleksibel billett enn den aller billigste.
Saken fortsetter under annonsen.
 

Bestill på riktig dag

Det kan være ekstra gode priser å finne hvis du bestiller på riktig dag, men er du ute i god tid er sjansen størst, ifølge Lange.

– Hvilken ukedag som er best for å finne de billigste billettene varierer gjennom året og om det er snakk om langdistanseflyvninger, flyreiser bare innen Europa eller en flyreise innenlands. Vi vil helt sikkert se nye «smarte dager» når flytrafikken tar seg opp igjen etter pandemien, men frem til begynnelsen av 2020 var helgedagene, og gjerne lørdag kveld sett på som slike smarte tider, sier han, og fortsetter:

– Dette styres av tilbud og etterspørsel, og av flyselskapets erfaring fra tidligere flighter på strekningen. I mange tilfeller er det mer å hente på å bestille i god tid i forveien fremfor å bestille på «den beste ukedagen». Det er imidlertid sjelden eller aldri smart å vente til den siste uka, med mindre du satser alt på å finne en restplass-flybillett hos charterselskapene.

Reiseselskapenes planer for Kanariøyene i sommer:


 

– Vanskelig å spå

Hans Jørgen Elnæs er enig i at det lønner seg å bestille lang tid i forveien, men påpeker at det er vanskelig å komme med spådommer på grunn av pandemien.

– Det er vanskelig å spå i disse coronatider, men ofte legges det ut billige billetter i forbindelse med flyselskapenes annonsering av årets eller neste års flyprogrammer, det vil si lang tid i forveien. Men, henger ikke salget med legger ofte lavprisflyselskapene ut nye billigbilletter fra tid til annen for å øke etterspørselen, sier han.
Han legger til at det kan være lurt å følge med hvis nye konkurrenter kommer på banen.

– Kommer det nye konkurrenter inn i markedet slår lavprisflyselskapene ofte tilbake med lave billettpriser. Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair AS er en av Norges fremste reiselivseksperter. Foto: Privat

Unngå utenlandske søkemotorer

Er det noe du bør unngå når du skal bestille flybilletter så er det utenlandske søkemotorer, mener Odd Roar Lange.

– Det aller viktigste, hvis man ønsker forutsigbarhet, trygghet og service, er å unngå nettsider som Bravofly, Supersaver, Skyscanner, Travellink etc. Dette ser ut som fine norske nettsider når det gjelder bestilling, men er sterkt underbemannede utenlandske selskap. Og når det kommer til kundeservice kan du anse det som totalt fraværende.

– De retter seg sjelden eller aldri etter avgjørelser i Reiseklagenemnda. De tjener pengene sine på å lure deg til å betale for ekstratjenester som du enten ikke trenger eller som er inkludert i billetter som du kan kjøpe direkte fra flyselskapet. Og ved å beholde pengene for kansellerte flyreiser, som skulle vært tilbakebetalt til flypassasjerene.

Les også:

Ut å fly? Denne siden gir deg full oversikt over reisereglene som gjelder
 

Ikke enig

Bettina Lemeßier er pressesjef i Travellink Norden. Hun er ikke enig i at selskapet holder tilbake kundenes refusjoner.

– Absolutt ikke. Travellink holder ikke igjen refusjoner. Som et reisebyrå fungerer vi som et mellomledd mellom reisetilbydere og reisende. Flyselskaper må godkjenne refusjonskrav og arrangere disse før vi kan gi refusjon til kundene, sier hun til Canariavisen.

Hun peker på at flyselskapene må godkjenne refusjonen før de kan gi den videre til kunden.

Saken fortsetter under annonsen.
 

– Tiden det tar for flyselskapene å prosessere refusjoner for våre kunder varierer stort. Noen flyselskaper godkjenner refusjoner innen få dager og disse overføres da til kunden. I andre situasjoner venter vi enda på at flyselskaper skal godkjenne refusjonskrav sendt inn i mars 2020. Vi sender alltid refusjoner til våre kunder så raskt og effektivt som mulig når de har blitt mottatt fra et flyselskap.

Hun er heller ikke enig i at Travellink har dårlig kundeservice.

– Vi er forpliktet til å fortsette å tilby den beste kundeservicen til våre kunder, og med det målet har vi nylig forbedret delen «Administrer min bestilling» på nettstedet vårt, slik at våre 17 millioner kunder enkelt kan administrere sine bestillinger uavhengig, når som helst og hvor som helst, sier Lemeßier.

Sju eksperttips

Her er Odd Roar Lange sine beste tips for å spare penger på flybilletter: 
  • Registrere deg i flyselskapenes fordelsprogram slik at du blir varslet når de har spesielle tilbud.
  • Flyselskap som SAS, Norwegian og Widerøe har alltid kampanjer som starter rett etter skoleferier. De vil utnytte ut du har brukt ferien til å drømme om å reise.
  • Velg de reisedagene som er minst fristende for andre. Utreise på onsdager og hjemreiser på mandager er ofte gode valg.
  • Sjekk om du kan fly til eller fra en naboflyplass enn den du opprinnelig hadde planlagt å dra til. Her kan du ofte finne gode tilbud og det kan være verd den ekstra bussturen til eller fra det opprinnelige reisemålet.
  • Vær fleksibel i forhold til flyselskap. Ofte vil utreise med ett selskap og hjemreise med et annet være smart.
  • Finn ut hva «alle andre gjør» når de reiser, og gjør deretter det motsatte. Prisene er høyest dersom man følger strømmen.
– Og glem aldri at en ekstra mellomlanding med flybytte ofte spiser opp den besparelsen du opprinnelig hadde, fordi du må kjøpe overpriset mat på flyplassen. Og, mellomlanding med flybytte øker risikoen for trøbbel med bagasjen, avslutter Odd Roar Lange.

Endrer reisevaner

Selv om det helt klart lønner seg å bestille billetter god tid i forveien viser en ny studie at vi trolig ikke vil gjøre dette i like stor grad de neste årene.

Professor i entreprenørskap og digital turisme Jaques Bulchand, og professor i økonomi og bedriftsvitenskap ved Universitetet i Las Palmas på Gran Canaria Santiago Melián, har studert hvordan reisevanene vil endre seg fremover.

– På kort og mellomlang sikt vil modellen endre seg og vi kommer ikke til å bestille flere måneder i forveien, forklarer Bulchand.

De to har utført en studie som viser at 28% av de reisende vil foretrekke å utsette bestillingen til langt nærmere avreisedato enn før.

– Mer enn en tredjedel av reisende som har flydd jevnlig de siste årene vil endre vanene når de kjøper billetter for sine årlige ferier, påpeker han.

Canariavisen ønsket å la selskapene som er omtalt få kommentere påstandene i denne saken. Vi tok kontakt med alle de fire søkemotorene som omtales god tid i forkant, men bare Travellink valgte å svare.