Mens det norske Utdanningsforbundet sier at Norge mangler 27 500 lærere, står de i kø for å søke drømmejobben på den populære ferieøya.
For tiden har Den norske skole – eller Colegio Noruego som den også kalles – lyst ut stillinger for både avdelingsleder ved videregående og flere lærerstillinger. Rektor Kjartan Paulsen er selv relativt fersk i jobben, etter at han måtte ta over for Benedikte Grongstad da hun gikk bort. Vi slår av en prat med han i lunsjpausen på kontoret hans. I en travel hverdag som rektor for rundt 200 norske elever, må intervju og mat kombineres.God lønn, men dyr leie
For lærerne ved skolen er det flere trekkplaster. Klimaet på Gran Canaria sies å være verdens beste. Skolen ligger sør på øya og har rundt 300 soldager i året, med en gjennomsnittstemperatur som minner om en god norsk sommer hele vinteren.
Utfordringer i utlandet
Det å være lærer i nordmenns ferieparadis byr riktignok på egne utfordringer. Å måle utviklingen til barna er vanskelig, når mange bare er her i seks måneder eller et år. – Det er en utfordring for det sosiale og for oss som skole, for å se om det vi gjør virker, forklarer Paulsen. Det er også et mindre nettverk av helse- og veiledningstjenester for både elever og voksne. Skolen har egen sosiallærer som jobber med ungdommen. For ungdom som sliter psykisk betyr det et mindre støtteapparat. Det informerer skolen om når man har lyst til å starte opp. – Vi er jo ikke en norsk kommune med støtteapparat. Vi er en institusjon for oss selv. Vi har jo et samarbeid med Sjømannskirka, hos deres familieveiviser, og med PPT Utland, men i Norge har man kanskje psykiatri, ungdomstjeneste, BUP og norsk barnevern. Vi har jo barnevern her også, men det fungerer annerledes enn hjemme, forklarer han.
Andre regler
Det finnes også andre ting som er helt ulikt fra en skole i Norge. I Spania er det blant annet strenge sikkerhetsregler, som innebærer høye gjerder og lukkede porter rundt skolen. – Det er noen regler vi må forholde oss til, som vi ikke er vant til i Norge. I Norge kan elevene også gå hjem alene. Det er ikke gitt at det er greit her. Her må de hentes eller ha samtykke, helt opp til 10. klasse, forklarer rektoren. Elever og lærere må også forholde seg til en ganske snodig kuriositet: solregelen. – På vår, sommer og høst kan ikke barna være ute i sola etter klokka 12. Det er det Statens Strålevern og Utdanningsdirektoratet som har bestemt. Det gjelder kun her på Gran Canaria. Og så gjelder jo ikke den regelen for de som er på helsereiser, for de skal jo være ute i sola. Det er andre tider og vi må passe på sola litt, men vi har jo patio med skyggeområder, så det går greit, sier Paulsen. De ansatte er også underlagt spanske lover og regler, for eksempel rundt fridager, sykefravær og lønnsutvikling.
Praksisplass i syden
For unge lærerstudenter som fryser på vei til jobb og skole i Norge, høres det kanskje ut som en drøm å få praksisplass på Gran Canaria, der solen skinner året rundt og klimaet beskrives som verdens beste. For lærerstudenten Maria Louise Brynjelsen ble den drømmen til virkelighet, da hun fikk praksisplass på Den norske skole. På kort varsel kastet hun seg rundt, fant en leilighet på Facebook og satt seg på flyet. Vi møter henne i skolens kjøkken, der hun og lærerne planlegger matlaging for elevene.
Mer handlekraft enn i Norge
Iris Aagesen har vært kontaktlærer på barnetrinnet i fem år. Hun reiste til Gran Canaria med mann og barn, og har ikke sett seg tilbake. I dag studerer hun sosialpedagogikk og karriereveiledning, er kontaktlærer og har ansvaret som rådgiver. Hun må jevnlig til Norge på grunn av utdanningen. Der er det mye snakk om etater og samarbeid, men hun opplever at Den norske skole på Gran Canaria er mer handlekraftig når noe først skjer.
